تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

مقام معظم رهبری :
درس بزرگى که ما از این فشارهاى اقتصادى دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلى قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائى که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتى با یک چنین مشکلاتى مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیتهاى ملت ایران خیلى زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونى اقتدار ملى؛ که آن روز به مسئولان کشور عرض کردیم: در درجه‌ى اول، مسائل اقتصادى و مسائل علمى است؛ که باید با جدیت دنبال شود

آخرین نظرات
  • ۲۲ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۵۰ - پریسا نامجو
    ممنون./
  • ۲۲ شهریور ۹۷، ۱۱:۳۵ - اکروتیک
    عالی

مرتضی فیروزآبادی مدیر شبکه تحلیلگران فناوری ایران در بخش پیگیری خبری برنامه ثریا به بررسی اشکالات موجود به پیش نویس طرح حمایت از تولیدملی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است پرداخت.

این کارشناس سیاست گذاری صنعتی با اشاره به انگیزه دلسوزانه طراحان و همچنین برخی نقاط مثبت طرح مانند اعتبار اسنادی ریالی(LCریالی) و همچنین بازپرداخت ریالی تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت در این طرح سعی شده است که مشکلات جاری بنگاه ها شناسایی شده و دم دستی ترین راه حل ها برای آنها در نظر گرفته شود.

فیروزآبادی در ادامه گفت طراحان در بخش زیادی از طرح به دنبال کاهش هزینه های تولید بوده اند اما مشخص نکرده اند که تولید کننده در مقابل بخشودگی ها و تسهیلاتی که دولت برای ان قائل می شود چه وظیفه ای دارد؟ این کار بیش از آنکه باعث تقویت تولید شود باعث ایجاد تنبلی در تولید کنندگان می شود.

مدیر شبکه تحلیلگران فناوری ایران همچنین اشاره کرد در این طرح هیچ گونه اولویت بندی میان صنایع وجود ندارد و این کاملا با منطق اقتصاد مقاومتی ناسازگار است.

این کارشناس سیاست صنعتی در ادامه اضافه کرد از مشکلات دیگری که در این طرح وجود دارد این است که در این طرح اصلا بررسی نشده است که منشا مشکلات تولیدکنندگان چه بوده است؟ آیا این مشکلات ناشی از سوء تدبیرها و عدم مدیریت و توانایی تولید کنندگان نبوده است. در این طرح تولیدکننده واقعی از کسانیکه توانایی تولید ندارند جدا نشده اند و به صورت عام به همه بنگاه های دارای مشکل به یک دید نگریسته شده است.

فیروزآبادی همچنین گفت: نه تنها طرح به کاهش هزینه های تولید نگاه غلطی دارد بلکه بسیاری از روش های کاهش هزینه های تولید مانند ایجاد همکاری های بین بنگاهی نادیده گرفته شده است و از سوی دیگر کاهش هزینه های غیر تولیدی و سوداگری کامل مغفول گذاشته شده است.

وی همچنین با اشاره به موضوع بازپرداخت ریالی تسهیلات صندوق توسعه ملی که در طرح دیده شده است تاکید کرد که سازوکار این بازپرداخت نباید به گونه ای باشد که ضرر ناشی از نوسانات نرخ ارز را تولید کننده متحمل شود.

مدیر شبکه تحلیلگران فناوری ایران با اشاره به پیشنهاد خرید تجهیزات و ملزومات توسط تولید کنندگان از داخل کشور به صورت ارزی اضافه کرد این کار به صلاح کشور نیز و باعث می شود که کشور به ارز خارجی وابسته شود و با اهداف اقتصاد مقاومتی خوانایی ندارد.

فیروزآبادی در پایان اشاره کرد در این طرح مواردی در مورد استمهال بدهکاران دیده شده است که می تواند باعث مشکلاتی شود. این کار نباید به گونه ای صورت بگیرد که جرم را تشویق کند و باعث شود دیگران نیز دست به تخلف زده و از این فرصت برای خود استفاده نمایند. وی اضافه کرد نباید این اقدامات مسکنی باعث مشکلات بیشتر برای کشور شود. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی