تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

مقام معظم رهبری :
درس بزرگى که ما از این فشارهاى اقتصادى دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلى قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائى که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتى با یک چنین مشکلاتى مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیتهاى ملت ایران خیلى زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونى اقتدار ملى؛ که آن روز به مسئولان کشور عرض کردیم: در درجه‌ى اول، مسائل اقتصادى و مسائل علمى است؛ که باید با جدیت دنبال شود

آخرین نظرات
  • ۲۲ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۵۰ - پریسا نامجو
    ممنون./
  • ۲۲ شهریور ۹۷، ۱۱:۳۵ - اکروتیک
    عالی

مقدمه

در ماه های اخیر مجلس طرحی ارائه کرده است برای اصلاح کنکور 

در زمان ارائه طرح در برنامه تلویزیونی ثریا شرکت کردم و پیشنهادات شبکه را ارائه نمودم 

متن خبر به نقل از سایت برنامه ثریا به شرح زیر است: 

جدایی سنجش از پذیرش، پیش شرط اصلاح کنکور

در ادامه برنامه، مهندس مرتضی فیروزآبادی مدیر شبکه تحلیلگران فناوری ایران به تشریح برخی دستاوردهای طرح های پژوهشی این شبکه در باب نظام سنجش و پذیرش دانشجویان پرداخت و گفت: اولا در مدل اصلاحی برای کنکور در کشورمان باید سنجش و پذیرش از یکدیگر تفکیک شود زیرا ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در همین مسئله نهفته است. اگر این اتفاق رخ دهد ما یک نظام سنجش خواهیم داشت که می تواند یک یا چند بار در سال آزمون سراسری برگزار کند که این آزمون ها می تواند برای یک یا چند سال اعتبار داشته باشد.

جایگزینی نمره تراز شده به جای رتبه، رقابت با خود به جای رقابت با دیگران

فیروزآبادی در ادامه تشریح مدل پیشنهادی خود گفت:  نکته دیگر این است که در این روش به جای اعلام رتبه به افراد و شکل گیری رقابت کاذب به آنها نمره ای تراز شده اعلام می شود. لذا فرد می تواند در طی چند آزمون خود را اصلاح کرده و عملا به جای آنکه با دیگران رقابت کند با خودش رقابت کرده و خود را ارتقاء دهد. این روش به دلیل آنکه امکان جبران در آن وجود دارد تا حد زیادی استرس را کاهش می دهد.

انتخاب رشته قبل از پذیرش، زمینه ساز هدایت تحصیلی

مدیر شبکه تحلیلگران فناوری ایران در ادامه به تشریح بخش پذیرش در مدل خود پرداخت و گفت: در مرحله پذیرش قبل از آنکه رقابتی شکل بگیرد باید افراد رشته خود را انتخاب کنند و می تواند تعداد این رشته ها محدود باشد این امر باعث می شود که رقابت های کاذب از بین رفته و راه برای هدایت تحصیلی هموار شود. پس از انتخاب رشته زمان محاسبه رتبه هر فرد برای ورود به دانشگاه های دارای آن رشته های انتخاب شده هستند. در کنار این نمره دانشگاه ها می تواند معیارها و ضرایب دیگری را نیز برای ورود دانشجویان در نظر بگیرند، یعنی مانند روشی که در آزمون های دکتری صورت می گیرد.  در گام نهایی رتبه نهایی هر فرد بر اساس رشته هایی که انتخاب کرده است اعلام می گردد.

مشکل اصلی مدرک گرایی است نه کنکور

فیروزآبادی در پایان تاکید کرد: مسئله اصلی در کشور الان به صورت مستقیم کنکور نیست بلکه تقاضای بالا برای ورود به دانشگاه است که در گام اول باید به روش های مختلف این تقاضای ورود کاهش یابد و دیدم که حتی اگر به غلط ظرفیت ها را بالا ببریم باز هم تب کنکور کاهش پیدا نخواهد کرد.

فیلم کامل این بخش از برنامه را می توانید در اینجا مشاهده کنید.



دریافت
مدت زمان: 7 دقیقه 36 ثانیه 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی