تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

مقام معظم رهبری :
درس بزرگى که ما از این فشارهاى اقتصادى دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلى قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائى که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتى با یک چنین مشکلاتى مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیتهاى ملت ایران خیلى زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونى اقتدار ملى؛ که آن روز به مسئولان کشور عرض کردیم: در درجه‌ى اول، مسائل اقتصادى و مسائل علمى است؛ که باید با جدیت دنبال شود

آخرین نظرات
  • ۲۲ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۵۰ - پریسا نامجو
    ممنون./
  • ۲۲ شهریور ۹۷، ۱۱:۳۵ - اکروتیک
    عالی

این روزها (اردیبهشت هشتاد و چهار)  دیار کرمان توفیق میزبانی مقام معظم رهبری را دارد. در این سفر به رسم سایر سفرها ایشان دیداری با دانشجویان استان کرمان داشتند که توفیق شده به عنوان نماینده تشکلهای دانشجویی مطالبی را خدمت ایشان مطرح نمایم. متن کامل این مطالب که با کمک ویژه دوست عزیزم حبیب رحیم پور تهیه شده است به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم.

 

حضور نائب بر حق امام زمان(عج) ولی امر مسلمین،مقام معظم رهبری عرض خیر مقدم دارم. امیدواریم به برکت سفر ایشان و رهرویی مسئولین و مردم شاهد رفع محرومیت از استان کرمان باشیم انشالله.توفیقی که نصیب بنده شده مرهون عنایات ائمه معصومین علیهم السلام و عنایات حضرت رضا(ع) و دعای خیر پدرو مادرم و دوستان هست. انشالله آنچه که میگوییم مورد رضایت حضرت ولیعصر ارواحنا فداه قرار بگیرد.

اگر به ارزیابی عملکرد چندساله اخیر تشکلهای دانشجویی در مطالبه حقوق مردم و پیگیری پیام هشت ماده ای حضرتعالی در برخورد با مفاسد اقتصادی بپردازیم ضمن اینکه به نقاط امیدوارکننده و تاثیرگذاری برخورد میکنیم، عدم ایفای نقش حقیقی جنبش دانشجویی جوری که انتظار میرفت پدیدار می شود. عمده علت این مطلب وجود نگاه­های غلط در مسئولین، جامعه و دانشجویان نسبت به فعالیت­های دانشجویی است که یک سری نکات را در این مورد به عنوان دور جدیدی از گفتمان و مطالبات جدید دانشجویی خدمت حضرتعالی مطرح میکنیم:

  1. متاسفانه در سیاست­گذاری­های فعلی فعالیت دانشجویی به عنوان پرکننده اوقات فراغت دانشجویان حساب می شود و نتیجه چنین نگاهی شکل­گیری یک سری فعالیت های دانشجویی منفک از دغدغه اجتماعی است که شاید فعالیت­های هنری با نظریه غلط هنر برای هنر مصداق عینی آن باشد. لیکن اگر واقعا قبول کنیم که دانشگاه مبدا تحولات جامعه است و دانشجو عهده دار این تحولات، آن­وقت به فعالیت­های دانشجویی به دید جزئی از تکالیف دانشجو باید بنگریم. چرا که این فعالیت­ها بستری برای شکل­گیری یک شالوده فکری و جهت­گیری انقلابی (که مورد تاکید حضرتعالی بوده) برای تحصیل، تقویت و تثبیت روحیه دردمندی، تمرین عمل­گرایی، کسب تجربه اجتماعی و مهم تر از همه ایفای نقش نسبت به شرایط فعلی جامعه است.
  2. با عنایت به اینکه دانشجوی جوان عنصری است آرمانگرا، نقاد و دارای انگیزه­های بسیار بالا برای تاثیر بر شرایط فعلی و شرایط اجتماعی جامعه و در عین حال کم تجربه؛ انتظار فعالیت­های دانشجویی فاقد خطا انتظار غیر طبیعی به نظر می رسد. دانشجویان از مسئولین انتظار دارند حد فاصل رها کردن دانشجو که منجر به شکل گیری خطاهای بسیار در فعالیت دانشجویی می شود، و محدود کردن از ترس رخ دادن خطا، راه هدایت و حمایت دانشجو را برگزینند و در کنار به رسمیت شناختن استقلال فکری دانشجو، زمینه­ای را فراهم کنند که دانشجو بتواند حداکثر تجربه را با حداقل خطا به دست بیاورد.شاید یکی ازعینی­ترین و ساده­ترین راههایی که برای این مسئله مدنظر است، حضور رودررو و مستقیم روحانیت پرنشاط در دانشگاه­ها با دانشجویان است و حذف این تفکر که دوری روحانیت از جمع های دانشجویی باعث حفظ شان روحانیت است. عین این مطلب برای اساتید هم صادق است. انتظار داریم که رابطه استاد دانشجو از حوزه صرفا درسی خارج شود و به حوزه های اخلاقی، تربیتی و انتقال تجربیات زندگی هم کشیده شود انشالله.
  3. اگر بخواهیم دانشگاه ها بستر مناسبی برای رشد دانشجو باشد و دانشجو روحیه جسارت و تجربه کردن را در دوران دانشجویی پیدا کند بایستی به دانشجو اعتماد کرد. متاسفانه ما این اعتماد را در حرکت های خودجوش دانشجویی به ویژه در حوزه کمک به محرومین دانشجویی و غیر دانشجویی چندان شاهد نمی­باشیم. البته طبیعی ست که به خاطر بی تجربگی دانشجو خطاهایی ممکن است رخ دهد که بایستی با این خطاها رویکرد راهنمایی و اصلاح را انتخاب نمایند.
  4. سرگردانی میان ادای تکلیف نسبت به شرایط کنونی و تمهید برای فردا از چالشهای جدی فعالیتهای دانشجویی است. متاسفانه برخی مسئولان، احزاب و نهادهای مرتبط با دانشگاه سعی در محدود کردن تکالیف دانشجو به وضعیت فعلی جامعه و دانشگاه را دارند لذا دانشجو را ابزاری می بینند که به هر شکل ممکن باید برای تغییر شرایط فعلی جامعه اقدام نماید حتی اگر در چهارچوب وظایف دانشجویی او نگنجد و چنان هزینه شود که از ایفای نقش حقیقی خود در آینده باز بماند. در نقطه مقابل بخشی از دانشجویان برای فرار از گرداب عمل زدگی فقط خود را نسبت به فردا مسئول می دانند و در دوران دانشجویی از وظایفشان نسبت به شرایط فعلی جامعه غفلت میکنند.اما به نظر میرسد بایستی دانشجو در دوران دانشجویی نسبت بین وظایف امروز و پی ریزی شرایط فردا را بتواند تعیین کند و به قولی شرایط باید جوری رقم بخورد که دانشجو امروز را در افق فردا ببیند.
  5. در سالهای اخیر برخی نگاه ها سعی دارند حوزه تاثیرگذاری فعالیت های دانشجویی را به دانشگاه محدود کنند.نتیجه این نگاه غفلت دانشجو از دردهای جامعه و طبیعتا نبود نگرانی نسبت به حل و رفع آنهاست.از یک طرف دیگر هم در درون فعالیت های دانشجویی اگر این نگاه اعمال شود ما شاهد رکود نسبی خواهیم بود یا شاهد جایگزینی با یک سری بازی های سیاسی. در حالیکه اگر با نگاه تکلیفی به فعالیت های دانشجویی نگاه کنیم نقد شرایط امروز و ترسیم وضع موعود،ایجاد باور برای تحقق آن، تزریق آرمان­گرایی در اجتماع برای مشارکت و حرکت جامعه به سمت رشد و توسعه کشور، همه از مسئولیت هایی هستند که دانشگاه بایستی در قبال جامعه ایفا کند.
  6. در شرایط کنونی به نظر می رسد ضمن همبستگی حول اصول انقلاب نیازمند همبستگی در امکان و ضرورت تاثیرگذاری توده مردم در حل مشکلات کشور هستیم. اگر نیازهای کشور را با توانایی های آن تطبیق بدهیم،استفاده از توانایی مردمی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.اگر واقعا بخواهیم به شرایط اول انقلاب برگردیم و به آن شور و حالی که در مردم برای سازندگی کشور وجود داشت؛ به نظر میرسد جنبش دانشجویی مهم ترین قشری است که میتواند اینجا نقش ایفا کند برای پدید آمدن این روحیه. درخواست از سیاست گذاران رسمی و هدایت گران غیر رسمی جنبش دانشجویی این است که تلاش خودشان را برای پر شدن شکاف بین جامعه و دانشگاه انجام بدهند تا مطالبات حقیقی مردم از تریبون دانشگاه مطرح شود و با تمام آن مطالبات ما شاهد اعتماد متقابل مردم به دولت و در نتیجه همبستگی ملی و مشارکت عمومی باشیم که امروز ضرورتش برای همه تبیین شده است.
  7. چند تا از مطالباتی که به نظر میرسد باید در این مسئله در اولویت کار دولت آینده قرار بگیرد، به شرح زیر خدمتتان ارائه میدهم: پر کردن فاصله میان برخی مسئولین با مردم؛ زدودن روح توقع بیش از حد در ازای خدمت به مردم در برخی مسئولین؛ زدودن روح روزمرگی که متاسفانه در بین مسئولین بسیار رایج است؛حذف گفتمان های جناحی و سیاسی از حوزه اقتصاد، فرهنگ و مدیریت؛ شکستن حلقه بسته مدیران و استفاده از پتانسیل بالای جوانان؛ مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی و دفاع جدی از حق طبیعی کشورمان در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای.

امیدواریم که با تحقق اینها شاهد آن فضای همبستگی که مد نظر حضرتعالی است باشیم.در پایان سلام فعالین دانشجویی و تجدید بیعت دانشجویان را خدمتتان ابراز میدارم و با همه ی این جمع انشالله وعده میکنیم در انتخابات ریاست جمهوری همه با هم پای صندق های رای حاضر شویم.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی