تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

مقام معظم رهبری :
درس بزرگى که ما از این فشارهاى اقتصادى دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلى قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائى که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتى با یک چنین مشکلاتى مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیتهاى ملت ایران خیلى زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونى اقتدار ملى؛ که آن روز به مسئولان کشور عرض کردیم: در درجه‌ى اول، مسائل اقتصادى و مسائل علمى است؛ که باید با جدیت دنبال شود

آخرین نظرات
  • ۲۲ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۵۰ - پریسا نامجو
    ممنون./
  • ۲۲ شهریور ۹۷، ۱۱:۳۵ - اکروتیک
    عالی

مبانی و مفاهیم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

دوشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۴۴ ب.ظ

سخنرانی در جمع مسئولان دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان.

 

مدیر شبکه تحلیلگران فناوری ایران با بیان اینکه باید مراقب نسخه‌های تقلبی اقتصاد مقاومتی باشیم، گفت: برخی ممکن است با برداشت‌های اشتباهی که از اقتصاد مقاومتی دارند، نسخه‌های نامناسبی درخصوص راهکارهای تبیین این مسئله ارائه دهند، ازاین رو همان‌طور که اقتصاد مقاومتی را تبیین می‌کنیم، باید مواظب این نسخه‌ها نیز باشیم.

ُسخنرانی اقتصاد مقاومتی مشهد
مرتضی فیروزآبادی روز گذشته در همایش اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا در دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به دنبال اجرای سیاست‌های ریاضتی اقتصادی مانند افزایش سن بازنشستگی، محدود کردن منابع و رفاه جامعه نیست. همچنین اقتصاد مقاومتی به منزله بستن اقتصاد و ارتباط نداشتن با دنیا نمی‌باشد.


وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد انفعالی نیست، خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی به جای اینکه منتظر باشیم تا دشمنان اقدامی علیه اقتصاد ما انجام دهند و بعد برای خنثی‌ کردن آن اقدام کنیم، باید بنیان‌های اقتصادی کشور را به‌گونه‌ای دایر کنیم که اقدامات دشمنان نتواند بر آن تاثیر سوئی بگذارد.
فیروز‌آبادی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید به دنبال کاهش آسیب‌پذیری کشور باشیم، گفت: در حال حاضر برخی کالاهای اساسی کشور وارداتی بوده یا اینکه نهادهای تولید آن‌ها وارداتی است، مسئله‌ای که باعث وابسته بودن تامین غذای کشور به واردات می‌شود.
وی ادامه داد: این درحالی است که همین کشورهای اروپایی که مدام توجه به مزیت اقتصادی در تولید را تبلیغ می‌کنند، سالانه با حمایت‌های مختلفی که از کشاورزان خود می‌نمایند، بسترهای خودکفایی غذایی را در کشورهایشان فراهم می‌کنند.
مدیرشبکه تحلیلگران فناوری ایران، وابسته بودن اقتصاد کشور به دلار را یکی از آسیب‌های کشور خواند و تاکید کرد: برای کاهش تکیه اقتصادی کشور به دلار می‌توانیم با سایر کشورها قراردادهای دوجانبه امضا کنیم تا به جای دلار، پول دو کشور مبنای مبادله کالا و خدمات قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر درآمد حاصل از نفت همچنان بخش مهمی از درآمد کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: با برنامه‌ریزی مناسب باید بسترهای لازم در اقتصاد کشور را فراهم کنیم تا از اقتصاد تک‌محصولی رها شویم. به‌طور حتم در صورت تحقق این مهم، منابع درآمد ایران تحت‌تاثیر کاهش درآمد یک‌محصول قرار نمی‌گیرد.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید صادرات‌گرا باشد، گفت: صادرات، ظرفیت کسب درآمد خارجی و افزایش سرمایه‌های ملی را به همراه دارد. ضمن اینکه اقتصاد صادرات‌گرا اقتصادی است که امکان رقابت در دنیا را برای خود فراهم می‌کند و خود را در سطح اقتصادهای برتر و قدرتمند نشان می‌دهد. صادرات کالا کشور را از فروش خام سرمایه‌ها و دارایی‌های خود مانند نفت نیز بی‌نیاز
می‌کند.
وی ادامه داد: با این حال باید در حوزه صادرات و تجارت خارجی کشور اقدام به تنوع‌بخشی کنیم؛ به‌خصوص اینکه نباید حوزه تجارت خارجی خود را به چند کشور که با ایران دشمنی دارند یا اینکه با دشمنان همراهی دارند، محدود نماییم.
مدیرشبکه تحلیلگران فناوری ایران گفت: در عصر جدید، اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده خلق ارزش اقتصادی، دانش است. دانش سرمایه‌ای پایان‌ناپذیر و متکی به انسان، یعنی اصلی‌ترین و پایدارترین دارایی هر کشور است. علاوه بر این، دانش دارایی‌ است که با مصرف بیشتر، رویش بیشتری را در پی دارد، از این‌رو اگر اقتصاد کشوری برپایه‌ اقتصاد دانش‌بنیان شکل گیرد، اولا امکان رویش مستمر را دارد و ثانیا پایدار خواهد بود.
مدیر شبکه تحلیلگران فناوری ایران با اشاره به اینکه در تحقق اقتصاد مقاومتی داشتن روحیه جهادی لازم است، بیان کرد: همان‌گونه که در دفاع مقدس و در عرصه جهاد سنگرها را خالی نمی‌کردیم، در عرصه اقتصاد مقاومتی نیز نباید به بهانه‌های مختلف عرصه را خالی کرده یا اقداماتی را که باید در این حوزه انجام شود، به تاخیر بیندازیم.
فیروآبادی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی موضوع جدیدی نیست و همواره در چند سال اخیر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: یکی از انتقادهایی که به حوزه دانشجویی وارد می‌شود، این است که چرا با وجود تاکیدهای مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی، آن‌ها این مسئله را به یک مطالبه عمومی تبدیل نکردند.
وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی اقتصاد هدف نیست، گفت: با این حال باید تلاش کنیم تا اقتصاد کارایی داشته باشیم. تحقق این هدف با آسیب‌شناسی وضعیت فعلی و ارائه راهکارهای مناسب برای برون‌رفت از آن محقق می‌شود.

 

منبع. روزنامه شهرآرا + +

همین خبر در تسنیم ، ایسنا، ایکنا

تبصره. واقعا برخی خبرنگاران عزیزمان از کیفیت لازم برخوردار نیستند و هر طور که دوست می دارند خبرها را می نویسند. برخی خبرهای نوشته شده فاقد دقت کافی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی