تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

مقام معظم رهبری :
درس بزرگى که ما از این فشارهاى اقتصادى دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلى قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائى که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتى با یک چنین مشکلاتى مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیتهاى ملت ایران خیلى زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونى اقتدار ملى؛ که آن روز به مسئولان کشور عرض کردیم: در درجه‌ى اول، مسائل اقتصادى و مسائل علمى است؛ که باید با جدیت دنبال شود

آخرین نظرات
  • ۲۲ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۵۰ - پریسا نامجو
    ممنون./
  • ۲۲ شهریور ۹۷، ۱۱:۳۵ - اکروتیک
    عالی

برداشتهای نادرست از شعار سال

شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۴۴ ب.ظ

دومین جلسه از سلسله جلسات اقتصادی جنبش عدالت خواه دانشجویی با حضور مرتضی فیروز آبادی در سالن کوثر دفتر تشکلهای دانشجویی واقع در چهارراه کالج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در این جلسه فیروزآبادی به موضوع “برداشت هایی که نباید از شعار سال بشود” پرداخت.

وی با بررسی صحبت های رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی و بیانات رهبری در حرم رضوی، برخی از ابعاد پنهان شعار امسال را بازگو کرد و با تنبه از فهم اشتباه از شعار سال، هرگونه برداشت ناصحیح را در این مورد، باعث به انحراف رفتن شعار و تأثیر معکوس دانست.

مرتضی فیروزآبادی فعال دانشجویی در این جلسه گفت که در تولید ملی باید تمام فاکتور ها دیده شود و با توجه به فاکتورهای تعیین شده وظیفه ی هر قشری دقیقاً مشخص شود در غیر این صورت ممکن است وظایف را خلط کنیم مثلا از "حمایت" نتیجه اشتباه بگیریم که دولت، کار مردم را انجام دهد یا مثلا مردم به خرید بی کیفیت تشویق شوند، که بر هر کدام از این ها در بلند مدت آثار نامطلوبی مترتب می شود.

انحرافی که ممکن است در مورد شعار سال 91 اتفاق بیافتد به نقل از این فعال دانشجویی در ذیل می آید:

1- معنی حمایت را فشل کندگی در نظر نگیریم

کننده باید بتواند تولید کند و رقابت کند و در مورد تولید باید زیر ساختها قوی شود؛ این که هرکسی در هر کجا که پول دارد می تواند مجوز کارخانه هم بگیرد، اصلا شرایط خوبی نیست! کارخانه¬دار باید مدیریت بداند و "تخصص" در این موارد باید جزء شرایط کسب مجوز باشد لذا حمایتی باید صورت بگیرد تا ترکیب "حمایت" و "تلاش" به کشور صنعت قوی بدهد.

گاهی وقت ها "حمات" صرفا به معنای برداشتن موانع است؛ امام(ره) در سال ۶۷ طی پیامی در مورد بازار به مسئولین می فرمایند: “شما فقط موانع موانع را بردار”

2- تولید ملی با اقتصاد مساوی گرفته نشود!

تمرکز اقتصاد بر مؤلفه های تولیدی است و نسبت اقتصاد به تولید مثل نسبت متخصص بیهوشی است به جراح! که متخصص بیهوشی کاری به کار جراح ندارد.

یکی از مؤلفه های تولید ملی، عدم تورم در جامعه است اما مؤلفه های دیگری هم وجود دارد که به اقتصاد مرتبط نمی شود.

اقتصاد کلان- سیاست صنعتی – مصالح بنگاه سه لایه ی تولید است و بیشتر به اقتصاد کلان توجه می شود در حالیکه لایه ی دوم یعنی “سیاست صنعتی” خیلی بحث دارد.

3- مساوی گرفتن "حمایت از کار" با "حمایت از کارگر"

در قانون کار فعلی، حمایت از کارفرما وجود ندارد، اینقدر محدودیت برای کافرما گذاشته است که کارفرما جرأت استخدام کارگر را ندارد.

یعنی این غلط است که برای کارگر بدون کار هم موضوعیت قائل شویم. کارگر باید بواسطه کارش مورد حمایت باشد.

4- انحراف دیگر این است که تصور کنیم تمام نیازمان را باید در داخل تولید کنیم و واردات را قطع کنیم

مثلا تولید دسته بیل برای ما کلی هزینه بر است، قطع درخت و… را به دنبال دارد. تولید برخی چیزها هم برای ما اقتصادی نیست، نیاز به نوآوری و فناوری بالا دارد و رسیدن به چنین فناوری فعلا هزینه بر است خوب تولید این ها به نفع ما نخواهد بود ولی گوشی موبایل باید تولید بومی شود و آقا هم فرمودند مدیریت واردات نه قطع واردات.

بنابراین باید مدیریت واردات داشته باشیم نه قطع واردات گاهی حتی لازم است کالای خارجی وارد کنیم تا تولید کننده داخلی استاندارد خود را بالا ببرد و نوآوری و رقابت کند مثل واردات خودرو که لازم است حمایت شود یا لازم است کیفیت و امکانات خودرو بیشتر شود و بدانیم که زمینه های این کیفیت هم در داخل است اما به دلیل عدم رقابت و نبود تقاضا از طرف مصرف کننده داخلی خودرو ما ارتقا نمی یابد.

در کشور کره، خودرو ساز ملزم می شود دو برابر ماشینی را که در داخل می فروشد در خارج بفروشد و در غیر این صورت مجوز تولید او لغو می شود به این صورت خودساز کره مجبور می شود کیفیت خودرو را برای رقابت جهانی بالا ببرد در نتیجه مصرف کننده داخلی هم منتفع می شود.

دولت باید مدیریت کند تا تولید داخل باکیفیت باشد تا بتواند با محصول خارجی رقابت کند در این صورت مطمئن باشید مردم داخل، محصول داخلی می خرند.

5- برابر دانستن حمایت با پول دادن
تصور می کنیم حمایت از تولید صرفا به معنای پول دادن به تولید کننده است ولی وقتی بررسی میکنیم میبینیم برای فلان تولید، فلان مقدار سرمایه نیاز است ما هم که نداریم، پس از خارج وارد کنیم، پس رابطه مان را با خارج سامان دهیم!

حمایت از سرمایه صرفا به معنی پول دادن نیست و باید فضایی ایجاد کنیم که همه نسبت خودشان را از تولید ملی بداند.

سرمایه ی برخی از تولیدات، استعداد است علم است هنر است مثلا چند تا کامپیوتر خوب تهیه کنیم در اختیار چند نرم افزار نویس قرار دهیم نرم افزار های تولیدی این ها در تمام دنیا به فروش می رسد.

تولید برخی از کالاها با دانش مرتبط است؛ برخی از تولیدات، مولد هستند و اقتصاد مولد را به وجود می آورند بنابراین باید در حمایت از تولیدات با توجه به انوع کالاهای تولیدی، اولویت بندی کنیم؛ بعضی از صنایع از اولویت بیشتری برای حمایت برخوردارند.

در دنیا مدیریت بازار به دست دولت است و دولت تعیین می کند که چه کسی تولید کند؟ به چه میزان تولید کند و با چه قیمت تولید کند.

6- کاهش هزینه تولید صرفا در کارخانه نیست

باید در کاهش هزینه همت کنیم اما به روشهای مختلف و ما فقط از بهره وری کارِ کارگر را در نظر می گیریم.

وام های خوداشتغالی برای احداث کارخانه های جدید داده می شود در حالی که حمایت از کارخانه های کم بازده یا متوقف شده خیلی کم هزینه تر است.

یکی از موارد مدیریت بازار در جهت تولید کالای با کیفیت این است که دولت تولیدکننده را تشویق کند به ساخت کالای باکیفیت؛ به این نحو که با تولید کننده قرارداد ببندد تا در صورت تولید کالایی با کیفیت خاص، آن را پیش خرید می کند.

وظیفه جنبش دانشجویی در این مورد مهم است تصور نکنید این بحث ها تختصصی است شما ه مقدار از آن را متوجه می شوید مطالبه کنید.

این مطلب در رجانیوز و خبرگزاری فارس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی